Posted by tranzit Fontos tudnivalók

A turbófeltöltők meghibásodásai

A turbófeltöltők az utóbbi időben nélkülözhetetlen elemévé váltak a Diesel-motoroknak. Számos alkalommal nagy vonalakban szó volt már a felépítéséről, a működési elvéről, valamint a legújabb konstrukciós megoldásokról. A cikkben igyekszünk bemutatni a turbófeltöltők leggyakoribb hibáit és azok okait.

Turbófeltöltő
A turbófeltöltő egy viszonylag egyszerű, de nagy pontossággal tervezett és kivitelezett berendezés. Ennek oka az üzemelési körülmények, amelyek rendkívül szélsőségesek, a forgórész magas fordulatszámától kezdve (amely meghaladja a 200 ezer fordulat/percet), a gyakran változó dinamikus terhelésen keresztül, a meghajtó égéstermékek magas homérsékletéig (a szikra gyújtású motorban eléri az 1000 oC-ot). A turbófeltöltők gyártásához használt anyagok kiválasztása a körülmények figyelembe vételével különösen nehéz feladat.Míg a Diesel-motoroknál előszeretettel alkalmazzák a számos előnyt nyújtó változó geometriájú turbinával szerelt turbófeltöltőt, addig a szikragyújtású motorok esetén ezeket egyáltalán nem használják. A kipufogó gázoknak a Diesel-motorokhoz viszonyítva magasabb hőmérséklete gondot okoz a kipufogógázokat irányító rendszer elemeinek megfelelő illesztése, valamint a szabad mozgásuk biztosítása. Kivétel a szabály alól a Porsche 911 motorjába épített KKK turbófeltöltő, amelyben az űriparból származó, drága anyagokat alkalmaztak.
Meghibásodások
A jól üzemeltetett turbófeltölto, amelynek megfelelo üzemi körülményeket biztosítanak, nem okoz gondot a gépkocsi használójának. Az ido elotti meghibásodását általában külso tényezok okozhatják. A veszélyezteto tényezok mindenekelott a motornak azokban a részegységeiben bujkálnak, amelyek közvetlenül együttmuködnek a turbófeltöltovel. Ezek a légbeszívó és a kipufogó, valamint a kenési rendszer.
A turbófeltölto lapátjainak sérülése
Ezeket a sérüléseket azok a turbófeltölto nagy sebességgel forgó lapátjaiba ütközo szennyezodésszemcsék okozzák, amelyek bekerültek a motor légbeszívó rendszerébe. A szennyezodés méreteitol és keménységétol függoen a turbófeltölto lapátjai különféle módokon sérülhetnek (letörik egy darab anyag, elgörbülnek a lapátok) (1.-3. ábra). A forgórész ilyen nagy fordulatszámánál még az olyan kis szemcsék is, mint p. egy homokszem, igen komoly veszélyt jelentenek a turbófeltöltore. A turbófeltölto lapátjainak sérülése következtében megszunik a forgórész megfelelo kiegyensúlyozottsága, aminek következtében növekszik a forgórész játéka, és ez az egész berendezés komoly sérüléséhez vezet. Az ilyen típusú veszély csökkentése érdekében mindenek elott rendszeresen cserélni kell légszuro betétjét (neves gyártók szuroit kell használni). A csere alkalmával ügyelni kell arra, hogy a szurobe lerakódott szennyezodések, vagy a szuro házának darabjai ne jussanak be a motor szívórendszerébe. Ellenorizni kell a légbeszívó rendszer tömítettségét és tisztaságát is.

Tags: , ,

About Author

Write a Reply or Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük