A fenti kérdésre – vagyis hogy mikor elkerülhetetlen a turbócsere – létezik egy rövidebb és egy hosszabb válasz is, az előbbi a következő: akkor, amikor a turbófeltöltő már menthetetlen, vagyis nem javítható. Az utóbbit pedig alább kifejtjük!
A turbófeltöltők nagy többsége siklócsapágyas, vagyis a turbó tengelye a kenőanyagon, hidrodinamikus kenéssel forog. A turbófeltöltős motor ebből következően érzékeny az olaj minőségére, a nyomására, valamint az optimális használatra. Ha nincs olajnyomás, nincs kenés sem, és ebben az esetben fémes érintkezés lép fel a tengely és a ház között, ami a magas fordulatszám és az üzemi hőfok miatt gyakorlatilag azonnal tönkre is teszi a turbófeltöltőt. Ilyenkor a legszerencsésebb eset, ha a tengely csupán megszorul, mert ez egyrészt lehet, hogy még javítható, másrészt rosszabb esetben a turbina lapátjai szilánkokra törhetnek, amit beszívhat a motor, és az nem csak egy turbócserével, de az egész motor javításával végződhet.
Érdemes tehát gondoskodni a megfelelő olajról, mint ahogy az olajcserét is fontos időben elvégezni, mert így meghosszabbítható a turbófeltöltő élettartama, emellett pedig a levegő- és olajszűrők előírás szerinti cseréje is sokat számít. Végtelenségig nyújtani persze nem lehet, előbb-utóbb eljön a felújítás ideje, ha pedig ennek összege eléri az új árát, akkor a turbócsere is elkerülhetetlen. Azt mondanunk sem kell, hogy minden esetben minőségi alkatrészt kell választani, de azt már talán érdemesebb megjegyeznünk, hogy a bontott turbóval vigyázni kell. Könnyen meglehet ugyanis, hogy csak azért tűnik feszesnek a tengely, mert olyan mértékű koromlerakódás van a csapágyban, ami megszorítja azt, és néhány nap múlva újra turbócserére lesz szükség.
Amennyiben a turbó javítása már nem opció, bízza ránk a turbócserét, cégünk komoly tapasztalattal rendelkezik e téren! Ha kérdése lenne, vagy szeretne megbízni bennünket a munkával, akkor kérjük, hogy vegye fel velünk a kapcsolatot megadott elérhetőségeink egyikén!
Tags: